© Lead Out Communication, Kruisbooglaan 9, B-3210 Linden (Lubbeek)

 

Betaalbaar communicatie-advies voor alle atleten

Als renner wil je in eerste instantie koersen. Wedstrijden uitrijden, je ploegmaats helpen, goede prestaties behalen en mogelijks zelfs overwinningen in de wacht slepen. De koers is een passie. Maar de wielersport is ook een mooie leerschool en een kans om als mens te groeien. Sommigen worden effectief profwielrenner, anderen gebruiken de (sociale en fysieke) vaardigheden die ze tijdens hun sportieve carrière hebben opgedaan om later op andere domeinen te scoren.

 

De meeste (jeugd-)renners en hun begeleiders investeren heel wat tijd, geld en energie in hun sport. Het materiaal, de uitrusting en de logistieke omkadering moeten in orde zijn. Bovendien kiezen steeds meer renners voor professionele begeleiding qua fysieke, mentale en medische begeleiding.

Opmerkelijk daarbij is dat het aspect communicatie meestal wordt vergeten. Nochtans is een goede communicatie cruciaal. Zowel in als naast de koers. Net als een professionele trainingsbegeleiding leek een goede coaching op vlak van communicatie tot voor kort enkel weggelegd voor de absolute top van de wielersport. Niets is minder waar. Lead Out Communication biedt je advies, ondersteuning en begeleiding op maat. Zowel voor jeugdrenners, beloften als profs. Lead Out Communication trekt voor jou de sprint aan.

 

Advies dat je doet groeien, als mens en als atleet

We bieden je nieuwe vaardigheden, inzichten, trucs en contacten die je zowel als atleet als mens doen groeien. Want als renner moet je niet enkel hard fietsen. Je moet ook een verhaal vertellen en jezelf waarmaken als teamplayer, als vertegenwoordiger van een ploeg en de sponsors, als voorbeeld en als betrouwbare partner in de wielerfamilie. Je moet journalisten inpalmen, supportersharten veroveren, het vertrouwen winnen van collega-renners, de ploegleiding overtuigen, organisatoren begeesteren en managers overtuigen.

Het aantal renners dat doorstoot naar de absolute top en een volwaardige profcarrière uitbouwt is heel klein. Om succesvol te zijn als atleet volstaat het niet langer om enkel hard te kunnen fietsen. Je moet tijdens je jonge carrière ook heel wat persoonlijke en sociale vaardigheden ontwikkelen. Een zelfverzekerd persoon met een verhaal, die het goed kan uitleggen en mensen inspireert. Een leider, stevige persoonlijkheid, vertrouwen, leiderschapskenmerken. Goede contacten in het wielermilieu, perscontacten, eigen sponsors, een team gemotiveerde supporters. je moet jezelf in de kijker zetten en verkopen. Zo’n ontwikkeling gaat deels spontaan, maar in een steeds

complexer wordende wereld is het niet evident om nog te weten hoe je alles moet aanpakken.

 

Over interviews, foto's en netwerken...

Ongeacht je resultaten is de kans groot dat je tijdens je wieleravonturen geconfronteerd wordt met de media in de ruimste betekenis van het woord. Een interview op de ploegvoorstelling, een babbel met de speaker op de koers, een vraaggesprek met de secretaris voor de clubwebsite, een regioreporter, een wielerjournalist… Soms duikt er zelfs plots een fotograaf of cameraman voor je op. Is het een verzamelaar, een bekende persfotograaf, de beheerder van een populaire Facebook-pagina, een medewerker van de organisatie…? Wie is die man die foto’s maakt? Kan ik weigeren dat mijn foto wordt gemaakt? Moet ik die man aanspreken? Wat moet ik in godsnaam vertellen tijdens zo’n interview? Spreek ik dialect of Algemeen Nederlands?

Het belang van dat soort contactmomenten mag niet onderschat worden. Een eerste indruk is cruciaal bij de beeldvorming hoe mensen je zien. Bovendien zijn het kansen om te groeien. Als atleet en als mens. Zowel als jeugdrenner of prof is een goede communicatie cruciaal. Je inzet moet gezien worden. Je moet ook als mens een boodschap vertellen, Het volstaat niet om koersen te winnen. Je moet ook op sociale media en naar de media scoren en in je omgeving laten merken dat je ambitie hebt. Welk beeld wil dat je dat andere renners, ploegleiders, journalisten en wielerliefhebbers van je hebben? Welke boodschap heb je?